EN 

| NL

Art or handicraft? 2012

detail verpakking van door Mithilavrouwen beschilderde tafelkleden op oud textiel

ontmoeting en uitwisseling

Nepal is ook een werkplek: het overal aanwezige handwerk en ambacht is voor mij een bron van inspiratie. Het begon in 2006 met speelprojecten voor weeskinderen in het oosten van Nepal; later begon ik ter plaatse te experimenteren met het maken van kunst en producten in beperkte oplage samen met kleine bedrijfjes en vakmensen.
Met de verkoop daarvan financier ik steeds de volgende reeks avontuurlijke samenwerkings-projecten met de viltvrouwen, de borduurman en de papierman in Kathmandu of de Mithilavrouwen in het zuiden van Nepal.
Hoewel de diverse projecten mooie fysieke eindresultaten opleveren, is het ook hier het proces van samenwerken en documenteren waar het voor mij om draait. Juist in een situatie vol communicatieve beperkingen zoek en vind je elkaar op die universele raakvlakken waar ik naar op zoek ben.

Bambie

onderdeel van serie vilten dieren 2010/2012
ism viltdames van CBA Handicraft

Klimrek voor speeltuin in Duhabi, Nepal

gemodelleerd naar het onvergetelijke klimrek dat vroeger bij onze kleuterschool stond
onderdeel van speelprojecten in Nepal 2006−2008

Work in progress 2012

onderdeel van een serie van 10 verschillende grote viltdekens
ism viltdames van CBA Handicraft

Water, aarde, lucht 2013

210 x 225 cm
onderdeel van een kleine serie spreien
5 Mithilavrouwen hebben hier 3 dagen lang minutieus aan geschilderd in hun bijzondere traditionele stijl. De doek zelf is prachtig handgeweven boerenlinnen die ik net als de hoogwaardige verf, had meegebracht naar het Mithilacenter in Janakpur.

Poppenbedje en fornuisje voor de kinderen van Children´s Home Dharan

ism de lokale woodman
onderdeel van speelprojecten in Nepal 2006−2008

MoktharAlam, de borduurman 2012

Let's lie in the grass and cry for all the terrible misfortune in your life 2012

101,5 X 100 cm
De grassprieten zijn geborduurd door Mokhtar Alam, de Mithilavrouwen hebben met de hand de kleurencirkel in het midden geborduurd en de beestjes tussen de grassprieten geschilderd

Mithilavrouwen schilderen aan vlinderkleed 2012

123 x 123 cm
onderdeel van serie kleden over bloemen, wortels en insecten
ism Mithilavrouwen in Janakpur, Nepal

Touch me 2010

viltdame van CBA Handicraft bezig met kleedje Touch me

Roze bloemenkleed 2012

123 x 123 cm
onderdeel van serie kleden over bloemen, wortels en insecten
ism Mithilavrouwen in Janakpur, Nepal
vanuit de hoeken geschilderd door 4 vrouwen, ieder in hun eigen stijl, op een oud roze tafelkleed van mijn grootouders

viltdekens 2012

225 x 150 cm
onderdeel van een serie van 10 verschillende grote viltdekens ism viltdames van CBA Handicraft

Blokkendoos voor kinderen in Duhabi, Nepal

ism de lokale woodman
onderdeel van speelprojecten in Nepal 2006−2008

We parted friends 2013

40 x 40, 45 x 45, 50 x 50, 55 x 55 cm
een nieuw leven voor 28 oude Tamang tassen met tekst in handgesneden lettertjes van been

Ceci n'est pas une pipe 2013

vilten pijpjes gemaakt voor een verzameling oude pijpdoosjes

All inside and all connected 2012

32 X 46 cm, oplage 15 stuks
boek in doos over botsende en harmoniërende woorden in je hoofd
verschillende druktechnieken op loktapapier ism mr Bhusan, de papierman
voor doorbladeren klik hier

autonoom

Bij de eerste series op rijstpapier is het uitgangspunt steeds een foto die letterlijk verbonden is met de tijd dat ik een kind was.

samenwerken

Op een gegeven moment was uitsluitend met kunst bezig zijn niet meer genoeg. Ik ben me gaan richten op projecten waarin ik samenwerking zoek met niet-kunstenaars.

ontmoeting en uitwisseling

Nepal is ook een werkplek: het overal aanwezige handwerk en ambacht is voor mij een bron van inspiratie.

documenteren

Bij documenteren gaat het om goed kijken en luisteren, het moment waarnemen dat er iets ontstaat wat er toe doet en daarop inhaken.